2010. február 18., csütörtök

vadas marha zsemlegombóccal

Knédli vadasan

... édes vadasom :)

Olyan elképesztő harmóniában van a nyelvem és az agyam szerint ez a három résztvevő (marha hús, répás szósz, zsemle mint köret) hogy mindig van kedvem őket főzni és enni is. Ősszel csináltunk egy prágai hosszú hétvégét, nyomattuk a knédlit különböző társításokban de valahogy én mindet tudat alatt a vadashoz hasonlítottam, így találtam benne mindig valamit, ami nem harmonikus... aztán eszembe jutott, hogy ez knédli amit eszek, nem vadas és úgy már ízlett, csak mindig kellett ilyenkor innom pár korty sört emlékeztetőül :)
Mindenki azt hitte az ismerőseim körében, hogy vadas marhát mekkora kunszt készíteni, mert mennyi idő... pedig nem.
A husi fő az összes közül a legtovább de mivel ügyesen csinálja egyedül is, nem kell őrizni nyugodtan ki lehet addig például porszívózni :)
Ide becsatolnám egy korábbi receptem illusztrációját is, a marha részeit, hogy mindenki láthassa milyen részekből válogathat http://manomenu.blogspot.com/2009/07/edes-marha.html.
Hús: Vettem 4 szelet gyönyörű bordó húst (egyenként 8-10 dkg-osak) és feltettem őket főni. Amikor elhagyta végre a testüket a barna hab lemostam a szeleteket, egy másik lábasba tettem 4 gerezd fokhagymával, egy fél marék fekete borssal és egy nagy evőkanál vegetával majd fedő alatt, takarék lángon, annyi vízben ami 3 ujjal ellepi, puhára főztem.
Mártás: 4 hatalmas répát, 1 nagy fej hagymát, 2 petrezselyemgyökeret, 4 gerezd fokhagymát apróra vágtam, megszórtam 1 teáskanál borssal, 1 evőkanál vegetával, tettem bele 2 babérlevelet és puhára főztem. A babérlevelet kivettem, a többit pépessé turmixoltam 2 teáskanál cukorral, fél teáskanál ecettel és tejföllel behabartam.
Zsemlegombóc: 1 nagy fej hagymát nagyon apróra vágva megpárolok, ezalatt 5 zsemlét apró kockákra vágok, egy tálban pedig összekeverek 2 tojást 2 dl tejjel, 6 dkg lisztel, 1 teáskanál val, 2 csipet őrölt borssal és 1 nagy csokor vágott petrezselyemmel.
Ha a hagyma kész, összenyomkodom a zsemlével majd a keverékhez adom és jól összedolgozom, vizes kézzel gombócokat formálok a masszából és forrásban lévő sós vízbe teszem őket. Ha feljött az összes, takarék lángon, fedő alatt 10-15 percig főzöm. A gombócokat kiveszem, lecsepegtetem róluk alaposan a vizet majd egy jénai tálban melegen tartom amíg meg nem főtt a hús.
Nagyon finom :)

Nincsenek megjegyzések: